torsdag 25 februari 2010

Hundträning


Vi tränar ögonkontakt, sitt, ligg och fot. Thilde älskar att träna och lär sig fort, det är så kul! Det bökiga är att jag måste stänga in Thelma i kontoret när vi tränar och där sitter hon och ylar sorgset tills dörren öppnas igen. Men det är iallafall mindre distraherande för Thilde. När Thelma är med tappar båda allt fokus och det blir en enda stor rörig tävling om vem som ska hinna få godiset först.

Vad vi snart ska börja jobba med är hit och namnet. Ensamträningen är också ett jättemåste, men ack så svårt. Thilde gillar inte alls att vara ensam. Sedan skäller hon väldigt mycket när hon vill något (uppmärksamhet, mat, busa) och det är mycket frustrerande och jag är lite kluven till hur jag ska få bukt med det. Har inte stött på det problemet med någon tidigare hund jag haft. Läser igenom all den hundlitteratur jag har och klurar på lösningar... En stor del i hunduppfostran är problemlösning!

Idag eller imorgon ska jag försöka komma mig iväg till veterinären och vaccinera Thilde. Hon ska ha sitt 12-veckors vaccin. Och hon är 13 veckor nu... så det börjar vara bråttom. Ska höra om Thelma inte kan få sitt 3-års vaccin i samma veva (Thelma blir 3 år i april). Två flugor i en smäll som man brukar säga!

Inga kommentarer: