tisdag 9 februari 2010

Gråt och tandagnisslan

Idag har jag tvättat (vi har ingen egen tvättmaskin utan tvättstuga) och då har det blivit ett naturligt tillfälle att träna Thilde på att vara ensam. Första svängen fick hon vara i buren och när jag kom in igen tjöt hon i högan sky och försökte förtvivlat krafsa sig ut ur buren. Gjorde ont i hjärtat på mig...

Nästa sväng fick hon vara lös. När jag kom tillbaka låg hon på bädden likt en liten ängel, tyst och fundersamt.

Alltid klurigt detta med ensamträning...

Sedan har vi övat sitt och ögonkontakt. Det går jättebra, hon lär sig otäckt fort! Rumsrenheten går det också framåt med, vissa dagar gör hon inte inne en enda gång (beroende på hur uppmärksam jag är).

Thilde är en påhittig liten tjej. Jag har bland annat fått plocka ut henne ur diskmaskinen (höll på att plocka ur den och vände ryggen till och vips hade hon placerat sig där i!). Och igår kom hon på hur man tänder lampan i vardagsrummet (en knapp som sitter på sladden som ligger på golvet) så ibland har vi discoljus där (folk som går förbi måste tro vi är knäppa eller har något elfel...). Och idag hittade hon dragkedjan till hundbädden och drog upp den helt; bet dessutom sönder "låset" så nu går den inte att dra igen. Se bilden...

Det är rart med barn :)

1 kommentar:

Maria sa...

Hahaha, men ni har då fått en liten bus tjej :-) Men ack så söt hon är. Så himla gullig hund. Oja de där känner man igen sen man tränade Freja på att vara ensam då hon var valp. Jag tränade oxå henne första gången då jag gick till tvättstugan, å hon var presic som Thilde. Tjöt som en tok då hon var i buren och sen andra gången fick även hon vara lös och då när man kom in igen, då låg hon i sin korg och tittade på mej med stora ögon och såg sådär fundersam ut och svansen gick i ett
:-) Dom är för härliga. Man får sig många skratt då man har hund, dom har en sån härlig personlighet och alla hundar har sina egenheter.